The Effect of Sustainability Report Disclosure and Company Size on Company Value with Profitability as a Moderation Variable

Main Article Content

Daniel L Pakiding Universitas Atma Jaya Makassar, Indonesia
Kunradus Kampo Universitas Atma Jaya Makassar, Indonesia
Michael Dufan Sucianto Universitas Atma Jaya Makassar, Indonesia

Abstract

Purpose – The purpose of this study is to examine the role of profitability moderation on the effect of sustainability report disclosures and firm size on firm value.


Design/methodology/approach – The research method uses moderated regression analysis to analyse profitability effect on the relation between the dependent and independent variables.


Findings – The results of this study indicate that sustainability reports have a positive and significant effect on firm value. Firm size have a negative and insignificant influence on firm value and profitability moderates the effect of sustainability report disclosures and firm size on firm value.


Originality – Company samples are manufacture companies listed on the Indonesia Stock Exchange for the period of 2017-2019 that disclose financial reports and sustainability reports in a row, so that the total sample obtained in the 3-year period


Keywords: Sustainability Report, Firm Size, Firm Value, Profitability, Stakeholder Theory, Legitimacy Theory


Paper Type Research Result

Article Details

How to Cite
Pakiding, D., Kampo, K., & Sucianto, M. (2024). The Effect of Sustainability Report Disclosure and Company Size on Company Value with Profitability as a Moderation Variable. Contemporary Journal on Business and Accounting, 4(1), 15-28. https://doi.org/10.58792/cjba.v4i1.47

References

Chariri, A. (2008). Kritik Sosial Atas Pemakaian Teori dalam Penelitian Pengungkapan Sosial dan Lingkungan. Jurnal Maksi Vol.6 No.2 , 151- 169.

Deegan, C. (2004). Financial Accounting Theory. New South Wales: The McGraw-Hill Companies,Inc.

Dewi, A., & Wirajaya, A. (2013). Pengaruh Struktur Modal , Profitabilitas dan Ukuran Perusahaan Pada Nilai Perusahaan. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 2(4) , 358-372.

Fatchan, I. N., & Trisnawati, R. (2016). Pengaruh Good Governance pada Hubungan antara Sustainability Report dan Nilai Perusahaan (Studi Empiris pada Perusahaan Go Public di Indonesia Periode 2014-2015). Jurnal Akuntansi dan Keuangan Indonesia , 8.

Fauzi, A. S., Suransi, N. K., & Alamsyah. (2016). Pengaruh GCG dan CSR terhadap Nilai Perusahaan dengan Profitabilitas sebagai Variabel Pemoderasi. Jurnal InFestasi, Vol.12, No.1 , 1-19.

Firda, Y., & Efriadi, A. R. (2019). Pengaruh CSR Disclosure, Firm Size, dan Leverage terhadap Nilai Perusahaan dengan Profitabilitas sebagai Moderasi Perusahaan Pertambangan di BEI. Indonesia Journal of Economic Application , 34-43.

Freeman , R. (1984). Strategic Management: A Stakeholder Approach. Boston : Pitman Press.

Ghozali, I., & Chariri, A. (2007). Teori Akuntansi (Edisi 3 ed.). Semarang: Universitas DIponegoro.

Gray, R., Kouhy, R., & Lavers, S. (1995). Corporate Social and Environmental Reporting: A Review of The Literature And A Longitudinal Study of UK Disclosure. Accounting, Auditing & Accountability Journal. Vol. 8. No. 2 , 47-77.

Globalreporting.com. (2006, 3 September). GRI Sustainability Reporting Guidelines version 3.0 Amsterdam. Dipetik Oktober 11, 2020, dari https://www.globalreporting.org.

Habibi, M. (2017). Pengaruh Profitabilitas dan Sustainability Reporting terhadap Nilai Perusahaan. Skripsi. Jurnal Akuntansi Syariah, FE, IAIN .
Hanafi, M. M., & Halim, A. (2012). Analisis Laporan Keuangan Edisi 4. Yogyakarta: Sekolah Tinggi Ilmu Manajemen YKPN.

Harmono. (2009). Manajemen Keuangan Berbasis Balanced Scorecard (Pendekatan Teori, Kasus, dan Riset Bisnis). Jakarta: Bumi Aksara.

Karsam. (2017). Pengaruh Strategi Bisnis Terhadap Sistem Pengendalian Manajemen - Studi pada BUMN Kategori Industri Strategis di Indonesia. Jurnal Dinamika Akuntansi dan Bisnis Universitas Syiah Kuala Vol.4, No.1 .

Kasmir. (2014). Analisis Laporan Keuangan (Edisi Satu Cetakan Ketujuh ed.). Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Khotimah, S. N., Mustikowati, R. I., & Sari, A. R. (2020). Pengaruh Ukuran Perusahaan dan Leverage terhadap Nilai Perusahaan dengan Profitabilitas sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Riset Mahasiswa Akuntansi, Vol. 8, No. 2 .

Lako, A. (2011). Dekonstruksi CSR & Reformasi Paradigma Bisnis & Akuntansi . Jakarta: Erlangga.

Latifah, S. W., & Luhur, M. B. (2017). Pengaruh Pengungkapan Sustainability Report terhadap Nilai Perusahaan dengan Profitabilitas sebagai Pemoderasi. Jurnal Akuntansi dan Bisnis, 17(1) , 13-18.

Nurlela, R., & Islahudin. (2008). Pengaruh Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Presentase Kepemilikan Manajerial Sebagai Variabel Moderasi. Simposium Nasional Akuntansi .

Pramana, N. A., & Mustanda, K. (2016). Pengaruh Profitabilitas, Size terhadap Nilai perusahaan dengan CSR sebagai Pemoderasi. E-Jurnal Manajemen Unud 5(1) , 561-594.

Pratama, I. G., & Wiksuana, I. G. (2016). Pengaruh Ukuran Perusahaan dan Leverage terhadap Nilai Perusahaan dengan Profitabilitas sebagai Variabel Moderasi. E-Jurnal Manajemen Unud, Vol. 5, No. 2 , 1338- 1367.

Sitanggang, J. P. (2013). Manajemen Keuangan Perusahaan Lanjutan. Jakarta: Mitra Wacana Media.

Suffah, R., & Riduwan, A. (2016). Pengaruh Profitabilitas, Leverage, Ukuran Perusahaan dan Kebijakan Dividen pada Nilai Perusahaan. Jurnal Ilmu dan Riset Akuntansi, Volume 5, Nomor 2 .

Sugiyono. (2010-2016). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan RdanD. Bandung: Alfabeta.

Suryonugroho, B. (2016). Pengaruh Corporate Social Responsibility (CSR) terhadap Nilai Perusahaan dengan Kepemilikan Institusional, Kepemilikan Manajemen, dan Ukuran Perusahaan sebagi Variabel Moderating. Jurnal UNY .